2. Studieprodukt

2. Studieprodukt (1. del):

NÅLEFILT
Mit oplæg handler om, hvor kommer filten fra og hvordan nålefilter man.




Nålefilt se powerpoint nedenunder:
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B0jJLYTd7GWWZmE1ZjFlOWYtODJhOC00OWRhLTgxN2ItY2EwZmU5NjRiZTdl&hl=en_US






Undervisningsforløb i nålefilt i skolen:

1. og 2. Lektion.
Jeg vil starte med en introduktion til hvad filt er og hvor det stammer fra. Bagefter kan vi for eksempel se videoer fra Youtube, som beskriver hvordan filten bliver lavet.

 3. og 4. Lektion:
Introduktion til hvordan man filter. Temaet hedder dyr eller væsner. Eleverne skal først skrive alle de dyr eller væsner ned, som de kan komme i tanke om på gule sedler. Vi hænger dem op og sorterer og snakker om de forskellige forslag. Eleverne skal nu bestemme sig for, hvilket dyr eller væsen, de vil lave. De tegner først deres dyr/væsen på papir og farvelægger, så de har en ide om, hvordan deres mål skal se ud.

5. 6. 7 og 8. Lektion:
Så går eleverne i gang med deres dyr/væsner. Hvis der er nogen der bliver hurtigt færdige, får eleverne lov til at lave et til dyr/væsen.

Evaluering:
Eleverne skriver i deres notebog undervejs;
- hvad de skal lave
- hvad deres mål er
- Hvordan arbejdsprocessen har været (fx det var rigtigt svært at lave fingre, så det droppede jeg)
- Om de er tilfredse med resultatet eller hvad de vil gøre anderledes næste gang. 
- Til sidst fremlægger eleverne processen med deres dyr og det endelige resultat for hinanden. Både lærer og elever stiller spørgsmål og kommer med feedback.

Slutmål efter 4. 5. 6. og 7. klassetrin som vi kommer ind over:

Design og produkt:
·         Forstå kreative designprocesser, hvori der indgår inspiration og ideer, planlægning, udførelse og evaluering
·         Formgive med personligt præg
      ·         Sætte ord på designprocessen

Håndværksmæssige arbejdsområder:
·         Fromgive og fremstille tekstile produkter
·         Udnytte kendskab til andre relevante materialers anvendelsesmuligheder
·         Beherske et bredt udvalg af håndværksmæssige teknikker  

2. Studieopgave (2.del), Taburet:
Jeg har fået udleveret en taburet, som jeg skal bearbejde, så den bliver personlig og får et unikt design, uden at det går ud over funktionaliteten. Designtrekanten består af tre vinkler; æstetik, funktion og kommunikation. Fokus skal ligge på kommunikationen og æstetikken.

Kommunikation:
Taburetten er meget upersonlig, og kedelig, den virker ikke særlig indbydende at sidde på. Derfor vil jeg gerne have at min skammel både kommunikere en personlig stil, at man får lyst til sætte sig på den og at den kan indgå som et møbel i hjemmet.

Funktionen:
Taburetten som den er nu kan man sidde på evt. bruge den til at stå på, hvis der er noget oppe i skabene, som man ikke kan nå. Siddefunktionen vil jeg bevare, men jeg kunne godt tænke mig at møblet kan bruges til andet end at sidde på, fordi hvor bruger man egentlig en skammel tænker jeg? Man sidder jo normalt ikke på en skammel i længere tid ad gangen, desto mindre der ikke er andre møbler til stede, vil jeg mene. Men en skammel kunne stå ude i entreen, så man kunne sætte sig ned og tage sko på. Det kunne også være inde i soveværelset, hvor man kan sidde og tage tøj på.

Ud fra disse tanker er jeg kommet frem til at skammelen skal have en skuffe og en lille bordplade. I entreen kan bordpladen evt. bruges til at have en lille blomst stående på eller at ligge nøgler og andet på, når man er på vej ud af døren. Skuffen kan man fx ligge nøglerne i, når man kommer hjem. Møblet bliver indrettet efter, hvad der ville være praktisk og pænt at have stående, så det får en funktion der er optimal. Ligeledes i soveværelset vil man også kunne anvende skammelen til natbord, hvor man i skuffen kan ligge sine smykker og evt. have et vækkeur på bordpladen.

Æstetik:
Jeg har valgt at udforme skuffer og bordplade i træ, som resten af skammelen og derfor lagt vægt på det sløjdmæssige i denne opgave. Skuffe og bordplade vil blive lavet i krydsfiner og skammelen er i noget andet affaldstræ, derfor vælger jeg at male stolen hvid, så den får et ensformigt pænt look. Men for at få et hyggeligt og personligt resultat er det her jeg har valgt at hækle en pude til skammelen, så farverne heri bliver prikken over i´et.

Designmæssige helhed:
Hele skammelen skal til sidst udtrykke en samlet helhed, hvor der er tænkt over møblets funktion, kommunikation og æstetik.
Her skal min skammel udtrykke et pænt og indbydende møbel, som man får lyst til at sidde på, men samtidig har en funktion med nogle detaljer (skuffe, bordplade, pude), som gør at den får flere funktioner og helheden gennemtænkt.


 Designprocessen:


Tegning over de forskellige dele til skuffen og bunden som skuffen skal stå på.
Jeg bliver enig med mig selv om at det må være fint med en notesamling i siderne i
stedet for to, nu da skuffen ikke er så stor.





Bunden er en krydsfinerplade som er blevet skåret ud på rundsaven.
Hjørnerne er skåret ud på båndsaven og slebet til.

Bunden er skruet fast.                                                Skuffen er limet sammen.


Tegninger over hvordan bordpladen skal holdes.
Bordpladen skal kunne klappes sammen.


     Bordpladehængslerne er kommet på. Armen sidder også fast med hængsel
     og på armen er der monteret en pind med møtrik som kan drejes op og støtte
     på bordet.

 
    Det var var min første hæklede pude, hvor betrækket kunne tages af.
    Men den fungerede ikke til siddepude til skammelen, fordi jeg synes
    den var alt for stor og klodset og kunne ikke rigtig ligge fast.






 Jeg valgte at sy patchwork i stedet, og fandt noget gammelt
 skumgummi som havde en højde på 2 cm. På denne måde
 kunne jeg få en pude som passede perfekt til skamlen.
 patchworket er syet på symaskinen.






Den færdige skammel med skuffe, lille bordplade og pude.